USEIN KYSYTTYÄ

Tässä hieman lisäohjeita, jotta saat hieronnoistasi parhaimmat tulokset heti ensikerrasta asti. Jos olet kiireinen niin ei hätää, selviät kyllä ilmankin.

KLASSINEN VAI URHEILUHIERONTA?

Klassinen hieronta on lihaksia rentouttavaa hierontaa. Urheiluhieronta voidaan mieltää osaksi lihashuoltoa. Urheiluhieronnan tekniikka eroaa klassisesta hieronnasta otteiden perusteella. Urheiluhieronta on erityisesti lihasta venyttävää ja muokkaavaa hierontaa. Siinä lihasta hierotaan monesta eri suunnasta pitkittäis- ja poikittaisotteilla. Molemmilla hierontatyyleillä pyritään kuitenkin lihasten aineenvaihdunnan vilkastumiseen ja nopeuttamaan kuona-aineiden poistumista elimistöstä.

Urheiluhieroja käyttää tilanteen mukaan asiakkaalle soveltuvia klassisen- ja urheiluhieronnan otteita, riippuen hoidon tavoitteesta ja siitä mitä aluetta hierotaan. Lihasten rentoutuminen mahdollistaa niiden kehittymisen, siksi hieronta on tärkeä osa lihashuoltoa. Säännöllinen lihashuolto ehkäisee myös rasitusvammoja, revähdyksiä ja muita loukkaantumisia. Urheiluhieronnasta on apua myös työperäisiin lihasrasituksiin.

MITEN VALMISTAUDUN HIERONTAAN?

Päivän mahdollinen harjoitus kannattaa tehdä ennen hierontaa. Parasta hoitotulosta tavoitellessa hierontaan olisi hyvä saapua pyöräillen tai jalan. Tällöin lihaksisto on lämmin ja valmis muokattavaksi hierontapöydällä. Lisäksi paluumatkan kevyt liikunta pistää kuona-aineet paremmin liikkeelle. Jos sairastut, niin laitathan hierojalle viestiä tai soitat hyvissä ajoin, jolloin hieronta-aikasi voidaan siirtää. Flunssaisena hieronta ei tee hyvää kropalle ja on samalla myös suuri sairastumisriski hierojalle.
Saavuthan ajoissa paikalle! Jos saavut huomattavasti etuajassa tai hierontatilan ovi ole vielä auki, niin voit istuutua odottamaan aulassa oleville penkeille. Hierontatilan oven ollessa auki, voit kävellä reippaasti suoraan sisälle.

MITÄ MINUN ON HUOMIOITAVA ENNEN HIERONTAA?

Ennen hierontaa hiukset kannattaa laittaa kiinni, jotta niihin menisi mahdollisimman vähän rasvaa. Meikit voivat levitä tai ainakin osittain tarttua hierontapöydän suojapaperiin. Jos olet menossa hieronnasta suoraan vaikkapa töihin, kannattaa varata hetki aikaa uudelleen laittautumiseen. Hajusteita, kuten hajuvettä tai deodoranttia on syytä käyttää maltillisesti, sillä seuraava asiakas saattaa olla yliherkkä tai muutoin allerginen tuoksuille.

Vyö ja taskuissa olevat tavarat, silmälasit, korut ja kello on suositeltavaa ottaa pois hieronnan ajaksi. Rintaliivit voit halutessasi pitää päällä, jolloin hieroja avaa liivien hakaset ja siirtää olkaimet sivuun yläselän aluetta käsiteltäessä. Alushousut voit myös pitää päällä, mutta pakaroita ja reisiä hierottaessa voi kuitenkin olla tarpeellista pystyä hieman siirtämään niitä. Ennen hierontaa kannattaa käydä WC:ssä, sillä hieronta itsessään laittaa nesteet liikkeelle ja makuulla oleminen on mukavampaa, jos rakko ei ole täynnä heti hieronnan alussa. Mainitsethan hierojalle, mikäli olet raskaana. Hieronta onnistuu silloin hyvin kylkiasennossa tai istuen hierontapöytään nojaten.

MILLAINEN ON ENSIMMÄINEN KÄYNTI?

Ensimmäisellä kerralla täytät asiakastietolomakkeen, jossa kerätään yhteystietosi sekä muita terveyteesi ja hoitoon liittyviä tietoja. Nämä taustatiedot mahdollistavat paremman ja turvallisemman hoidon. Potilastietolaki velvoittaa terveydenhuollon ammattilaisia keräämään asiakkaistaan riittävät tiedot sekä kirjaamaan jokaisen käynnin. Kaikki käydyt keskustelut sekä tiedot asiakkaista ovat täysin luottamuksellisia. Rekisteriselosteen löydät tästä linkistä.
Mikäli sinulla on erityisiä tuki- ja liikuntaelimistöön liittyviä ongelmia, niin muista mainita niistä hierojalle. Tällöin hoito voidaan kohdistaa tiettyyn lihasryhmään tai kudoksiin. Ensimmäisellä käynnillä hieroja kartoittaa tilannettasi kyselemällä sekä tutkimalla esimerkiksi ryhtiäsi ja liikkuvuuttasi.

TÄYTYYKÖ / SAAKO HIEROJAN KANSSA KOMMUNIKOIDA HIERONNAN AIKANA?

Hieronnan ei kuulu sattua liikaa, mutta pyrkimyksenä on kuitenkin saada tuloksia aikaan. Parhaassa tapauksessa hieronta tuntuu ”makean kipeältä”. Omista tuntemuksista kannattaa reilusti kertoa hieronnan aikana, jolloin hieroja voi säädellä hieronnan voimakkuutta. Hieroja käyttää erilaisia otteita hyödyntäen myös erilaisia välineitä. Hieronnasta ei pitäisi juuri koskaan tulla mustelmia, mutta joillekin asiakkaille niitä tulee kuitenkin herkemmin. Ilmoitathan hierojalle, jos olet herkkä saamaan mustelmia.

MITEN AJOITAN HARJOITUKSET HIERONNAN KANSSA?

Päivän mahdollinen harjoitus kannattaa tehdä ennen hierontaa. Loppupäivänä ei kannata harrastaa mitään raskasta liikuntaa tai tehdä fyysisesti kovin raskaita töitä, sillä lihaksisto on hieronnan onnistuessa hyvin rentoutunut, niin sanotusti’ ’tyhjä”. Lihasten tulee myös palautua hieronnasta, joten treeni kannattaa jättää ainakin seuraavaan päivään. Joskus saattaa mennä muutamakin päivä, ennen kuin koet olevasi valmis seuraavaan kehittävämpään harjoitukseen. Kevyttä liikuntaa ja venyttelyä voit toki harrastaa.

MITEN VOIN ANTAA PALAUTETTA?

Hieroja arvostaa palautettasi. Kannattaa antaa lyhyt sanallinen palaute hieronnan jälkeen, jotta seuraavalla kerralla hoito onnistuisi entistä henkilökohtaisemmin. Toki palautteen voi kertoa myös jälkikäteen, esimerkiksi sähköpostilla, soittamalla tai viestillä. Kerrothan käynnistäsi myös ystävillesi ja tutuillesi, jotta hekin saavat mahdollisuuden nauttia näistä palveluista!

MUUTA?

Hoidon jälkeen olo tuntuu rentoutuneen uneliaalta. Nestettä (esim. vettä) on hyvä nauttia hieronnan jälkeen hieman runsaammin (0,5-1 L) kuin tavallisesti, sillä hieronta vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja saattaa pistää muutenkin janottamaan.